Historie

Azulon is door de huidige Nederlandse eigenaar eind 2009 van de ondergang gered. Het jacht was in Spanje in de vertegelijkheid geraakt en werd zeer slecht onderhouden. De Spaanse eigenaar was door de huidige crisis hard geraakt en zat met het jacht omhoog. Hij zag geen enkele mogelijkheid om het jacht terug in conditie te krijgen en wilde het zelfs verkopen voor de sloopprijs. Het eens zo statige jacht van zangeres Maria Callas was aan de tijd ten prooi gevallen. Destijds was de oplevering van het jacht een spectaculaire gebeurtenis. De Spaanse jachtbouwer Astondoa had een prestatie neergezet met nagenoeg twee identieke jachten. Het moederschip fungeerde als trekpleister voor nieuwe klanten en het andere jacht werd verkocht aan Maria Callas. Zij gebruikte het jacht slechts voor dag tochtjes en werd het schip van de ene naar de andere haven gevaren door een Spaanse bemanning. Callas kocht het jacht in 1971 en het werd opgeleverd eind 1972. Azulon is dus eigenlijk een tender . Het jacht waarop zij met Onassis verbleef de Christine O heeft een lengte van 99 meter. Azulon is dus oneerbiedig gezegd een bijbootje. Of wat netter gezegd een dagkruiser/daycruiser. De zangeres heeft het jacht slechts enkele jaren mogen behouden. In 1976 overleed de zangeres en werd het jacht voor veel geld verkocht aan een Spaanse eigenaar. Ook waren de motoren en de airconditioning van het jacht destijds een bijzonderheid en was het jacht in staat om hoge snelheden te bereiken. De koelte aan boord en de verfrissende zeelucht zou de zangeres als zeer prettig hebben ervaren. In 2008 is de jachtopbouw deels gedemonteerd en en werd het jacht vanuit Mallorca via Barcelona naar Mont Pellier gevaren.Daar werd het schip uit het water gehesen en werd het door een Nederlands bedrijf in 3 dagen naar Breskens gereden.Het bleek een zware rit te zijn want het jacht was een van de grootste transporten, voor een dergelijke rit. Tijdens de rit moest zelfs de mast geheel van het jacht af worden gezaagd. Aangekomen in Breskens ging de tocht varend verder naar Nederland. De toenmalige eigenaar had het jacht zwaar onderschat en de renovatie begroting was volgens de werf ruim 300 .000 euro. Het bleek enorm zwaar beschadigt te zijn en was de opbouw nagenoeg geheel doorgerot.Na enkele expertise rapporten gaf de eigenaar het project op en wilde het jacht laten slopen.Slechts de motoren hadden een verkoop waarde. De huidige eigenaar heeft het jacht voor de sloop prijs aangekocht en nam het jacht mee naar Krimpen aan den IJssel. Bij de firma Kupedo werd het jacht aangemeerd. Het jacht kon nog net op eigen kracht de haven bereiken. Tijdens de vaart moest zelfs inkomend water naar buiten gepompt worden. De nieuwe eigenaar was bij aankomst echter de enige met een glimlach. Niemand, maar dan ook niemand zag toekomst in vers aangekomen sloopschip. Willem, de nieuwe eigenaar had vanaf het eerste moment de schoonheid van jacht gezien. Hij zag echter wel in dat een werf renovatie niet te betalen was. Met de expertise van de werfbaas, Marcel kwamen zij beiden tot volgende conclusie. Zelf met eigen middelen aan de renovatie beginnen en wel low budget, geen personeel dus…..Willem analyseerde het jacht en kwam samen met Marcel tot de conclusie dat de renovatie minimaal 20 maanden ging duren en wel 6 dagen in de week. Willem aanvaarde deze uitdaging en ging aan de slag. Iedere morgen om 6 uur opstaan en werken maar. Naar 10 maanden hard werken was het wrak een waar jacht geworden. En kon er zelfs al mee gevaren worden. Het jacht lag al die tijd bij de werf verstopt onder party tenten van de karwei. Wel hebben wel partytenten maar nog geen feest, was de slogan. Zelfs in de winter maanden werd er continue door gewerkt. Bij toeval werd de oorspronkelijke werf en ontwerper van het jacht gevonden, jachtwerf Revillos. Vandaar de naam/merk, Astondoa Revillo, weer een mysterie uit de wereld. Jaime Oliver was onder de indruk van zijn eerste creatie die nu nieuw leven kreeg ingeblazen. Het bleek een erg vriendelijk man te zijn die zelfs met de foto s van Callas kwam aanzetten, erg leuk om al die verhalen te horen. Destijds bouwde hij 27 soortgelijke jachten. Ons jacht bleek nummer 1 te zijn. Ook stuurde hij via de post onverwachts een kopie van de originele vlag van het schip . De vlag van Onassis, Olympic maritime. Wie destijds de rekening had betaald van het jacht mocht hij niet verklappen, jammer. Maar ik denk wel dat ik een idee heb wie dat zou kunnen zijn.Hij vertelde wel dat er tijdens de gehele bouw van het jacht geen enkele keer over geld werd gesproken. Dit verontrustte hem en tijdens een meeting liet hij een keer doorschemeren dat er veel geld door de werf was ge├»nvesteerd. De dag erop was er bezoek geweest aan de werf en werd de gehele som van het jacht op voorhand betaald. Maar verder met ons verhaal , want er was nog geen einde aan de pijn gekomen. Ook de eerste reis werd een waar fiasco. Een van de motoren viel uit en spoot de olie tot aan het plafond en lekte de airconditioning alsof het binnen regende. Onder moeilijke omstandigheden werd vanaf zee terug gevaren naar de werf. Tjonge jonge wat en teleurstelling was dit. Wederom kon het schip net op tijd en wel voor de tweede keer nog maar net de haven bereiken. Iedereen leefde erg mee tijdens deze reis en schoten de buren zelf varend te hulp. Met moeite werd het jacht terug gesleept naar zijn ligplaats. Willem was de dag erop om 7 uur aan boord. Gisteren zag hij het niet meer zitten. Verkopen? Nee, deze klus is nog niet geklaard. Het jacht moet terug komen in de oorspronkelijke conditie of in ieder geval de renovatie tot een eind brengen. Willem heeft het hoofd recht gehouden en ging verder met werken alsof er niets gebeurt was. Deze koppige Hollander moet en zal dit Spaans avontuur tot een goed einde brengen. Tja en inmiddels heeft u als onze gasten gezien wat het uiteindelijk geworden is.Een stukje Spaanse schoonheid met een verhaal. En iedere keer als ik aan boord stap, krijg ik de neiging om te zingen of te fluiten, vreemd waar zou dit toch vandaan komen.Wij wensen u een fijne tijd, aan boord van dit mooie jacht, geniet van de tocht en vooral van elkaar.